Witaj, zapraszam do obejrzenia moich prac wykonanych muliną, wełną, igłą, na drutach, czasami szydełkiem. Uwielbiam długie spacery i znajdziesz tu zdjęcia z moich wędrówek po Warszawie.
Nie biorę udziału w zabawach blogowych. Nie wykonuję nic na sprzedaż. Nie ma mnie na facebooku, ravelry i w innych miejscach. Nie umieszczam na blogu schematów haftów cudzego autorstwa, dzielę się wyłącznie własnymi projektami. tricoteuse Polska Polska Poland stitchingheart ptaszek gyhw7QUr87suOyWPwB koty dziewczynki xxx insekten-0042.gif von 123gif.de
Blog > Komentarze do wpisu
Tak robię chusty

Dostałam sporo pytań dotyczących wykonania chust, które zaprezentowałam na blogu.

Zrobienie chusty podobnej do tych, które schodzą z moich drutów jest dość łatwe.

Ja zwykle robię je tak:

Nabieram 5 oczek na druty i przerabiając pierwszy rządek prawymi oczkami robię narzuty miedzy każdym oczkiem. Pierwsze oczko każdego rzędu (oczko brzegowe) przekładam na prawy drut bez przerobienia.

W drugim rządku wszystko przerabiam lewymi oczkami (oczka i narzuty z poprzedniego rzędu). 

W trzecim rządku po dwóch pierwszych oczkach robię narzut, przerabiam prawymi oczkami do środkowego oczka. Przed oczkiem środkowym robię narzut i za oczkiem środkowym robię narzut, przerabiam do końca rządka i przed przedostatnim oczkiem robię narzut.

Czwarty rządek przerabiam lewymi oczkami (oczka i narzuty z poprzedniego rzędu), nic nie dodaję.

I teraz cały czas przerabiam tak samo jak trzeci i czwarty rządek.

Czyli: w co drugim rządku dodaję zawsze 4 oczka (po jednym z każdego brzegu i dwa na środku).

Potrzebne są druty na długiej żyłce (ja używam żyłki 120 cm). Na drutach mamy oczka z dwóch krótszych boków chusty.

Zwykle używam włóczki, której nawój na 100 g motku wynosi od 300 do 520 metrów. Akryl Sasanka, Peonia dość często jest wykorzystywany przeze mnie na chusty (druty nr 3 lub 3,5).

Wykorzystuję proste ściegi ażurowe.

Chustę kończę gdy uznam, że jej wielkość mnie zadowala.Ostatni rządek (oczka zamykające) robię na szydełku. Zwykle łapię szydełkiem 2 oczka na drucie, robię z nich 1 oczko i potem robię 5 oczek łańcuszka i powtarzam do końca (czasami zamiast 5 oczek łańcuszka robię tylko 4 - decyduję o tym na początku ostatniego rzędu i zawsze powtarzam tę samą liczbę oczek łańcuszka).

Gotową chustę z akrylu lub innego włókna sztucznego prasuję lekko po lewej stronie żelazkiem nastawionym na wełnę lub na tworzywo sztuczne (z parą wodną). Nie moczę chusty akrylowej przed prasowaniem. Prosto z drutów idzie pod żelazko. Wełniane (lub mieszanki wełny z innym tworzywem) moczę, odciskam w ręczniku i blokuję (układam na kanapie lub dywanie, naciągam i wbijam szpilki, czekam aż dobrze wyschnie).

Na jedną chustę zużywam od 5 do 15 dag włóczki.

W niektórych chustach eksperymentowałam z dodawaniem oczek na środku. Zamiast dodawać po jednym oczku pomiędzy oczkiem środkowym dodawałam je pomiędzy trzema oczkami środkowymi lub pomiędzy czterema oczkami środkowymi. Wtedy na środku powstał ozdobny szerszy pas lub warkocz.

chusty

Myślę, że te objaśnienia ułatwią wam zrobienie własnych chust i twórczo wykorzystacie w nich dostępne wzory ściegów ażurowych. 

1

 2

środa, 06 stycznia 2010, xhaftx
Komentarze
2010/01/06 19:02:16
Dzięki za opis! Mam nadzieję, że mi się uda :D Marzy mi się taka chusta. Pozdrawiam Marzanna
-
2010/01/06 19:50:12
Cudnie, że zamieściłaś opis wykonania. Na pewno niejedna osóbka skorzysta:)))) I może kiedyś będę to JA?
-
2010/01/06 19:50:26
Buziaczek wielki:))))))))
-
2010/01/06 19:56:45
Ja też dziękuję!!
Korzystając z Twojego blogu zrobiłam już 3 baktusy i czapkę, teraz czas na chusty !! :)
Pozdrawiam Beata
-
2010/01/06 20:10:28
Cieszę się, że opis wam się przyda. Pozdrawiam.
-
2010/01/06 21:46:35
Piękne są te chusty. Już od jakiegoś czasu je podziwiam. Jestem laikiem w "drutowaniu" ale, mam nadzieję, że z takim opisem mi się uda:) Na pewno spróbuję:)
Serdecznie pozdrawiam!!
-
2010/01/07 11:24:33
Opis na pewno wykorzystam. Dziękuję :-)
-
2010/01/07 15:21:00
Wspaniałe chusty, robione przez Ciebie z taką lekkością i polotem
Podziwiam raz jeszcze.

Pozdrawiam
-
2010/04/15 21:34:33
WIELKIE DZIĘKI.
-
2010/04/18 15:59:07
bardzo dziekuję że podzieliłaś się tą umiejętnością już wiem co następnego zrobię
-
2010/04/20 19:28:40
super są te chusty, wzory piękne,ale jak się dodaje oczka to wzór trzeba jakoś przesuwać chyba ? nie wiem jak to zrobić...:(
-
2010/04/20 20:25:12
Każdy wzór ma tak zwany raport czyli określoną liczbę oczek z których się składa. W chuście dodajemy oczka na środku i na końcach więc w kolejnych rzędach patrzę i liczę oczka na środku i na końcach czy mogę zacząć kolejny raport czyli co ileś rzędów poszerza mi się wzór ażurowy, ja wybieram dość proste wzory ażurowe na chusty bo łatwiej mi liczyć i dokładać kolejny element wzoru.
-
2010/04/23 21:35:58
dzięki :)... będe próbować tak robić, pozdrawiam:):)
-
2010/04/28 19:11:09
Hura zrobiłam:)...wzięłam kolorową włóczkę taką żeby nie trzeba było wzoru mocno pokazać(tz. ryżowy wzór hehehe...) i udało się, już mam chustę:). Teraz spróbuję z gładkiej wełny i włączę jakiś ładny wzór. DZIĘKI WIELKIE:):):)Dwa lata dumałam od której strony zacząć hihihi....pozdrawiam
-
2010/05/06 22:08:34
Witam , jakże się ucieszyłam ze jest tu kursik robienia chusty na drutach.Super.Przeczytałam kilka razy ,chyba załapałam no nie może być jednak za dobrze bo za nic nie łapię tego kompletnie co piszesz
,Potrzebne są druty na długiej żyłce (ja używam żyłki 120 cm). Na drutach mamy oczka z dwóch krótszych boków chusty''
Co to znaczy czy ze tylko boki robimy na drutach a resztę na drutach z żyłką?,czy że robimy tylko do środka chusty? Wiem pewnie to głupie pytanie ale ja zaczynam więc proszę o wyrozumiałość .Za nic nie potrafię sobie tego ułożyć.A może masz zdjęcie jakieś z tego etapu przejścia na ,, żyłkową'' część?
Bardzo byłabym wdzięczna za dodatkowe wytłumaczenie ,plisss :)
-
2010/05/07 05:14:08
Może niezbyt jasno się wyraziłam. Z tym, że na drutach mamy krótsze boki chusty chodzi o to, że w trakcie dziergania oczka na drutach i żyłce stanowią krótsze boki chusty a jej podstawa (najdłuższy bok, czyli szerokośc) tworzy się nam jakby sama. To że na drutach (i zyłce) mamy te dwa krotsze boki sprawia, że możemy wymyślec jakieś ładnie zakonczenie brzegow chusty innym ściegiem ażurowym.
-
2010/05/12 15:20:15
Super jasna instrukcja:) Mam jednak pytanie: jak wrabiam jakiś ażur, to czy przed środkowym oczkiem chusty kolejne raporty przerabiam od pierwszego do ostatniego oczka a za środkowym oczkiem jakby w lustrzanym odbiciu od ostatniego do pierwszego? Pozdrawiam.
-
2010/05/12 15:49:00
tak,
ja jednak wybieram takie ażury, które są jednakowe z obu stron, wtedy nie muszę nic zamieniac i robic lustrzanego odbicia
-
2010/05/16 17:42:23
xhaftx bardzo dziękuje za odpowiedź ,bardzo.Pozdrawiam słonecznie .
-
2010/09/08 22:16:13
wspaniale!!! Wielkie Dzięki:-))) od dawna chciałam zrobić chustę, ale nie wiedziałam jak się do tego zabrać - dzięki Tobie to takie proste:-)))
chusta sama się praktycznie robi - tylko nie wiem jak ją zakończyć ażurem? może jakaś podpowiedź?
pozdrawiam cieplutko,
Miranda
-
2010/11/03 11:39:17
Bardzo się cieszę , że trafiłam na twoją stronę internetową. Podziwiam od kilku dni , te cudowne prace ...Trochę robię sama na drutach , szydełkiem ciut gorzej , ale podstawy znam. Tu jednak zachwyciły mnie szale i chusty...Tych nie robiłam nigdy i dzięki Twojemu szybkiemu kursowi mam zamiar spróbować szczęścia...Serdecznie dziękuję , że jesteś i , że nasze strony zaczynają błyszczeć bo daleko nam jeszcze do zagranicznych stron... a tak bardzo chciałoby się móc podziwiać i prace i zdobywać wzowy...a nawet nowe umiejętności. Pozdrawiam Katarzyna.
-
2010/11/03 14:18:11
Polałaś miód na moje serce, zapraszam częsciej i pozdrawiam.
-
2010/11/30 08:50:39
Alu! Jestes Wielka. Jeszcze raz dziekuję za pomoc.
-
2010/12/04 08:42:59
Właśnie przymierzam się do robienia swojej pierwszej chusty na drutach. Twój opis wykonania bardzo mi się przyda i ułatwi sprawę. Dziękuję
-
2010/12/27 11:02:27
Piszę do Pani, bo chusty są śliczne a Pani tłumaczenie dociera do mojej niemłodej łepetyny.Gruntownie przeczytałam rozpocząć potrafię i tyle.Największy problem jak te wzory kontynuować, żeby rozchodziły się od środkowego oczka chusty.Niby proste, a pojąć nie potrafię i z tej to przyczyny zrobiłam szal. Gdyby Pani mogła i chciała podpowiedzieć, jak kontynuować wzór po przerobieniu początkowych rzędów. Proszę sobie wyobrazić, że prosi o to Pani Babcia. Pozdrawiam świątecznie. kaja_krys
-
2010/12/27 17:07:56
Ja zwykle wybieram proste wzory ażurowe, które pokazywałam wiele razy na blogu (załączałam schematy), można z nich skorzystać.
-
2011/01/12 10:32:11
Bardzo serdecznie dziękuję za opis chusty! :) "Chorowałam" na taką już od dawna, ale choć robię troszkę na drutach, to jednak nie taka wytrawna ze mnie "druciarka" żeby rozszyfrować zagraniczne opisy :) Twój jest poprostu genialny i zaraz lecę do pasmanterii po cieniutką włóczkę na chustę :) tylko z wyborem wzoru będzie problem, bo wzorów ci u mnie setki ;P
Mam jeszcze pytanie o ewentualne wykończenie brzegów krótszych, rozumiem, że nabiera się oczka z gotowego brzegu i robi jakiś dowolny wzór? Jaki użyć wzorek, żeby np otrzymać ładne ząbki albo coś w tym stylu? :) Proszę o podpowiedź, może masz w swoich kolekcjach taki wzorek? Bo ja zwyczajnie tego "nie widzę"
Pozdrawiam
I jeszcze raz dziękuję
-
2011/01/15 21:43:30
Ja nie nabieram nic w krótszych brzegach zeby zrobić ozdobny brzeg. Gdy dochodzę do końca chusty (sama stwierdzam kiedy mam ją zakończyć) to właśnie mam na drutach krótsze brzegi, robię wtedy ozdobny fragment i zakańczam na szydełku jak opisałam. Po zblokowaniu ząbki same wychodzą.
-
2011/01/22 19:05:05
Witaj! Twoje chusty są cudne.ja zaczęłam robić i po kilku rządkach chusta mi się zwija dlaczego? Proszę gdzie szukać twoich ażurków na chusty???PROSTYCH!!!
-
2011/01/22 19:18:33
Zwija się, nie zwija - nieważne, rób dalej. Po zrobieniu całej chusty upierz ją delikatnie w letniej wodzie z płynem do prania wełny, zwiń w ręcznik, wyciśnij, rozłóż na czymś w co możesz wpinać szpilki, zblokuj (naciagnij, nadaj właściwy kształt i powbijaj szpilki na brzegach) po wyschnięciu będzie ok.
Wzorki wrzucam w moich postach, trzeba szperać.
-
2011/01/23 14:27:45
Bardzo ci dziękuję i pozdrawiam.
-
2011/02/11 14:23:03
Witam. Korzystam z Pani opisu i właśnie kończę moją pierwszą chustę. Często zaglądam do Pani po ciekawe pomysły. Pozdrawiam serdecznie. Renata
-
2011/02/23 08:46:45
Heh... Jak ja uwielbiam takie chusty... Może też się skuszę :) Bardzo fajny opis :)
-
2011/02/25 08:43:34
Zrobiłam chustę w/g opisu.Łatwo i prosto.Dziękuję.
-
2011/02/25 19:17:24
czy przerabiajc rzad 3 i 4 tez mi wyjdzie ta chusta
-
2011/02/25 19:59:45
Nie bardzo rozumiem o co chodzi.
Trzeba zacząć od okreslonej liczby oczek, szybko podwoić ich liczbę i potem lecieć rządkiem trzecim i czwartym na zmianę.
-
2011/03/07 09:16:09
Dziękuję za super kursik, właśnie kończę moją pierwszą chustę, na próbę wzięłam jakiś stary dość gruby akryl plątający się po domu, ale teraz pędzę do sklepu po coś cieńszego, żeby zrobić jakąś mgiełkę. Serdecznie pozdrawiam i życzę pokonania wszelkich kłopotów
-
2011/04/27 21:32:43
Ja rowniez zrobilam chuste wedlug twojego opisu.Twoje wyjasnienia sa bardzo przejrzyste
i dzieki nim teraz bede zarzucac rodzine i kolezanki takimi prezentami.Na pewno nie znudzi mi sie ich tworanie za szybko.Serdecznie pozdrawiam i stokrotnie dziekuje.Grazyna
-
2011/09/05 12:41:45
Przeczytałam raz, drugi i trzeci. Mam włóczkę "Gucio" Cienizna. Drut ,35 wg mnie powinien być ok. Zaczynam robic cos o czym juz dawno marzyłam, ale nigdy do końca nie miałam pojęcia jak powielać - raport - . Teraz wydaje mi sie, żę juz wiem. Okaże sie w trakcie dziergania.. Cudownie, że jest ktos taki jak TY i z taką cieroliwością tłumaczy i klaruje.
Dziekuję. Jak zrobię pochwale się. Pewnie to szybko nie bedzie, ale będzie napewno.
Pozdrawiam Cie serdecznie i życzę wszystkiego co najlepsze. :) :)
-
2011/09/26 22:14:05
Ja też się zabrałam za robienie, robię tym wzorem co mówiłaś, jeden rządek prawe, drugi rządek lewe, zwija się bardzo, ale pisałaś, żeby się nie przejmować, to się staram nie zwracać na to uwagi. Ale generalnie mało mi trójkąt przypomina, a już trochę zrobiłam... czy to normalne? Dodaję 4 oczka co drugi rządek, tak jak pisałaś... Czy "ryż" byłby lepszym wzorem?
-
2011/09/27 07:56:49
Na drutach przyszła chusta wygląda byle jak. Dopiero po ukończeniu, upraniu i zblokowaniu nadajemy jej właściwy kształt trójkąta.
Ścieg ryżowy raczej nie będzie ciekawie wyglądał na chuście.
-
2011/11/10 16:00:21
Przebrnęłam przez okres zwątpienia, właśnie kończę chustę. Jeszcze na drutach a już jest super! Teraz tylko muszę nauczyć się zakańczać robótkę (jakoś tak nigdy tego samodzielnie nie robiłam ;)), pranie i gotowe. Już myślę o następnej ;) Dzięki za porady i wsparcie :)
-
2011/11/16 21:18:18
Jeju! Jak sie ciesze, ze moja znajoma podala mi ten link! Tak bardzo chce sobie sprawic taka chuste a zupelnie nie wiedzialam, jak sie za to zabrac. Dziekuje bardzo!
-
2011/11/16 21:33:47
Proszę bardzo :-)
-
2011/11/17 10:44:50
Witam
czyli początek robótki będzie po skończeniu chusty górą tejże chusty?:)właśnie robię tą techniką - dopiero mam kawałek,ale wychodzi ładnie- dziękuję za fajny opis,potem wezmę sie za chuste Ginkgo może podołam:) pozdrawiam
!!
-
2011/11/17 10:46:45
Witam,
początek chusty będzie dokładnie środkiem góry chusty na jej najszerszym boku.
-
2011/12/06 21:46:46
Witam,
Bardzo dziękuję za instrukcję. Chciałabym sie jedynie dopytać bo jakoś nie mogę tego zrozumieć, czy oczko brzegowe nie jest przerabiane tylko w 1 rzędzie? Czy generalnie w każdym z rzędów oczko brzegowe powinnam przekładać? z góry dziękuję za odpowiedź
Pozdrawiam
Agnieszka
-
2011/12/07 07:43:46
Oczko brzegowe (pierwsze na drucie) przekładam bez przerobienia. Ostatnie oczko na drucie przerabiam.
-
2011/12/07 11:57:00
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Kupiłam właśnie sobie włóczkę Silky Merino Bahia i czuję że to będzie piękną chusta. Dzięki Pani:) Będę u Pani częstym gościem. Chociaż dopiero od niedawna zaczęły mnie interesować robótki na drutach
-
2011/12/20 15:42:27
Dzień Dobry ponownie,
Chciałabym się dopytać o zakończenie chusty. Czy jak przerobię na szydełku te 5 oczek łańcuszka to później przerabiam je jeszcze kilka razy?
Pozdrawiam
Agnieszka
-
2011/12/20 15:51:18
Nie.
-
2012/01/16 19:15:13
Witam
Czy Pani może nabiera oczka metodą oczek krzyżowych?Jeśli tak prosze o fajny opis bo z filmiku zamieszczonego na necie mi te oczka wychodzą zupełnie inacvzej.
-
2012/01/16 20:19:22
Nie, nabieram zwyczajnie.
-
2012/01/25 18:24:15
Witam. Chusty zrobione przez Panią są idealne ( zwiewne, lekkie , zachwycające i wogóle super). Próbowałam zrobić swoją chustę według opisu, który Pani zamieściła. I dobrze mi idzie ale... Do momentu kiedy robię dżersejem jest ok, kłopot pojawia się kiedy próbuję (podkreślam próbuję, bo nic mi z tego nie wychodzi ) "zamontować" na chuście jakikolwiek ażurek. i tu moja prośba: czy mogłaby mi Pani przybliżyć ten etap pracy? Może zaproponowałaby Pani jakiego ażurku użyć na początek?. Z góry bardzo dziękuję i pozdrawiam
-
2012/01/25 19:04:36
Robiąc chusty wybieram proste wzorki ażurowe oparte najwięcej na 9 oczkach. Z lewej strony bloga jest spis najczęściej używanych przeze mnie wzorów. Chustę robię ściegiem gładkim (dżersejem) przez kilka rzędów. Jak obliczę, że na połówce chusty zmieści się już dany wzór to go zaczynam na obu częściach chusty. Kolejne elementy danego wzoru wprowadzam od razu gdy na tyle ile potrzebuję powiększy mi się ilość oczek na każdej połówce chusty. Każdy ażur dla ułatwienia rozdzielam sobie jednym oczkiem prawym.
-
2012/06/18 16:41:23
Rany zrobiłam, według Twoich rad , kursik się przydał...haha potrafię robić chusty ....Robię już trzecią i jestem przeszczęśliwa, pozdrawiam serdecznie.
-
2012/06/18 19:08:43
To super! Pozdrawiam.
-
2012/08/18 17:47:42
witam, piękne te chusty, robiłam kiedyś na szydełku, ale na drutach jeszcze nie.
robiłam szal na drutach, wyszedł nawet całkiem ładny .
opis jest świetny mam ochotę spróbować zrobić taka chustę może wzór w liście?
dziękuje za opis pozdrawiam Ulka
-
2012/08/18 18:29:52
Miłego drutowania (dziergania) :-)
-
2012/09/18 15:18:39
Witam! Zaczęłam chuste według Pani wzoru ,czy tylko doadajemy oczka ,czy tez potem odejmujemy ,robie po raz pierwszy i może jest to śmieszne pytanie .Ile rzedów zazywaczaj sie robi ?
-
2012/09/18 16:46:01
Od początku chusty do samego końca tylko dodajemy oczka (jeśli chusta jest robiona tak jak pokazałam tutaj, bo są różne sposoby robienia chust). Trudno mi powiedzieć ile rządków trzeba zrobić, bo to zależy od tego jaką wielkość chusty chcemy osiągnąć. Zazwyczaj na dość sporą chustę zużywam około 500 - 600 metrów cieniutkiej wełny merino (takiej co ma na przykład 400 - 450 metrów w 50 gramach motka lub 400 - 450 metrów w 100 gramach motka.) i robię na drutach od 2,75 do 3,5 (rozmiar drutów wybieram w zależności od tego czy chcę mieć większe dziury ażury czy trochę mniejsze).
-
2012/09/18 18:39:05
Wiyam! Bardzo dziękuję za szybką odpowiedż .Na razie jest ok ,jestem srednio zaawansowana w robtkach na drutach ,ale córka czasami mnie zmusza .Chusty Pani są piękne ,moja bedzie miala tylko dzersej ,troszke ściegu francuskiego i malutki ażur.Nie wiem jeszcze tylko jak sie robi te piękne wykończenia na brzegach chusty ,czy ten wzór co chcemy zaczyna sie rozliczać od poczatku na brzegach.Pozdrawim ciepło z mazur Ulka M
-
2012/11/27 23:57:26
Dziekuje z calego serca
Opisy innych przerastaly moj maly rozumek a tu olsnienie
Jak tylko skoncze arany to sie biore za chuste
-
2012/11/28 09:37:28
Jaki mały rozumek? Ja też na początku zachwycania się chustami nie mogłam pojąć jak je zrobić. Dobrze, że moje rady przydają się wam. To miłe. Pozdrawiam.